Fracticide, Suleyman dan Roxelana

Suatu hal yang berlaku pada zama period Suleyman yang mencetus kontroversi adalah pembunuhan ke atas waris dan pesaing takhta Ottoman. Antara yang turut dibunuh adalah anak-anak Suleyman sendiri iaitu Mustafa dan Bayezid. Tetapi amalan ini berlaku bukannya kerana dorongan politik ingin berkuasa, tetapi lebih banyak kerana tindakan menderhaka terhadap pemerintah yang sah. Tanpa mengira sama ada penderhaka itu daripada keluar sendiri atau tidak. Baca m/surat 246 buku Abdul Rahman Hj Abdullah.

Walau bagaimana pun tidak dinafikan adanya kemungkinan unsur hasutan di sebalik tindakan pembunuhan tersebut. Penghasut tersebut tidak lain ialah Roxelana (atau Hurrem Sultan) iaitu isteri atau tepatnya gundek kepada Sultan Suleyman. Beliau dikatakan berdarah Yahudi dari Ukraine. Dia menjadi wanita paling berkuasa dalam harem selepas Bonda Sultan. Roxelana menghasut Sultan Suleyman melantik anak mereka Selim sebagai ganti Sultan yang baru.

Baca “Why did Suleyman the Magnificient execute his son Sehzade Mustafa in 1553”.The Journal of Ottoman Studies 2016, 37 pages. [D 1 2019 bayezid timurlane]

“Fracticide in Ottoman law”. 34 m/surat [D 1 2019 bayezid timurlane]

hurrem_tomb

Tomb of Hurrem Sultan (Roxelana) dibina pada 1568

(source: madain – link)

Lihat juga nomadicniko (link).

– – – – –

Leave a comment